Friday 22 July 2011

Fasilitator

Fasilitator ....hehe..inilah tajuk entry ku kali ini...nk share sket tntg pengalaman ku menjadi fasilitator di sekolah bainun ..Terlalu banyak sgt pengalaman n memori yang aku kutip sepanjang minggu ini.....

first of all aku ditakdirkan untuk menjadi fasi..bg orang yg biase menjadi fasi mungkin ianya biase2 jer..tp bg aku yang tak pernah lg menjadi fasi ia sgt2 memberi makna pada aku..dengan program tersebut terlalu byk pengalaman yang aku kutip..seolah2 ini memberi kekuatan untuk aku sentiasa berani dalam berhadapn dengan khalayak ramai...ok..perjalanan ku bermula pada 11 haribulan 5 iaitu pada hari isnin dimana aku pergi ke rumeh senior ku untuk menghantar assignment..then time tue aku terlihat yg senior ku tgh mencari lagu yg bersesuaian untuk dimasukkn dalam skrip lakonan yang dihasilkannya.

Lantas tanpa diduga senior ku mengajak ku untuk melihat lakonan nya..skrip..ok n mudah difahami..tapi..yup..bermula la langkah pertama ku kerana allah memberikan sesuatu yng tidak pernah ku duga..yer....mmg sebelum nie aku amat berharap agar dapat pengalaman menjadi fasi alhamdulillah sgt2 apabila aku diberi peluang dan peluang tue tidak pernah sama skali ku mimpikan akan tercapai.tapi memang rezeki aku kowt tak sangka sangat yg senior ku itu mengajak ku untuk turut serta dalam program tersebut kerana mereka kekurangn seorg ahli..alhamdulillah mungkin ini rezeki aku lantas aku tidak menolak pelawaan mereka itu..walau ap pown aku masih sgt2 rendah diri time itu kerana aku takut tak leh bg komitmen yg sepenuhnya dan yang paling aku nervous apabila aku turut diajak oleh senior untuk berlakon bagi persembahan akhir malam kebudayan di bainun nnti.

Tapi alhamdulillah setelah menyertai program dan setelah menjadi pelakon tambahan di mlm kebudayan tersebut aku berasa sangat seronok n berharap peluang itu akan kembali lg dan yang tak leh sgt2 aku lupakan ialah fasi2 yang sgt hapenning hingga tak kering gusi kami nie ketawa dengan pelbagai gelagat fasi2 yang mencuit hati dengan lawk2 yang tak pernah padam dan terlalu banyak experience yg aku dapat dari k.za,k.ceo,k.wawa,k.dayah,a.megat,a.zul,amin,azenil,bidi n a.fazrul.Walaupun program tersebut berlaku sedikit salah faham tapi semuanya berakhir dengan succes syukur alhamdulillah setelah selesai briefing.

Dalam program itu juga aku belajar byk perkara antaranya bagaimana ingin menarik perhatian budak2,semangat berkerjasama,bersatu padu,saling hormat menghormati dan yang paling penting sebelom melakukan sesuatu event kita haruslah bersedia dengan pelbagai kemungkinan yang bakal berlaku....n dan perkara yang aku tak leh lupa apabila mereka memanggil aku cikgu zila and rasa terharu apabila seorg budak yang amat pemalu dengan budk2 pompuan ttp memberanikan diri untuk bercakap di khalayak ramai bila disuruh oleh aku walaupun sifat2 malunya terselah tapi alhamdulillah dier tidak menghampakan aku.... rasa sgt kekok dan bertapa hormatnya pelajar2 bainun apabila that time aku tgh dok sapu smpah kat dewan bainun mereka tak membenarkan then berlumba2 ingin mengambil penyapu dari tgn ku.dari situ aku dpt judge bahawa pelajar2 ini sgt2 menghormati kami..tapi perkara yang aku belajar dari adik2 kumpulan aku ialah bile kita menyertai sesuatu perkara jangan fikir menang atau kalah tapi yang penting kita berkejasama dan lakukan dengan bersungguh2 dan yang penting happening.terharu sgt2t bila dengar diorg ckp cam tue.rasa sedih pown ader.ap pown aku tahu mereka dah cuba sedaya upaya.

Kerana kejaayaan tak perlu diukur bertapa besarnya hadiah tapi yg diukur ialah betapa besarnya pengorbanan n semangat yang ditunjukkan.

Alhamdulillah setelah 3 hari 2 malam aku menjalani program tersebut aku pulang dengan sebuah keyakinan dalam diri dan semangat untuk berjaya dalam kehidupan ini..inshaallah...thank kepada semua fasi kerana menerbitkan keyakinan dalam diri saya ini n jasa kalian mengajar n memberi semangat pada saya menyebabkan saya amat2 berterima kasih yang tidak terhingga pada kalian semua..

No comments:

Post a Comment